Geloven in jezelf

Standard

Geloven in jezelf is zo moeilijk dat mensen al eeuwenlang manieren hebben uitgevonden om op de één of andere manier dat geloven in jezelf extern te maken. Blijkbaar is het makkelijker te geloven dat een bepaald kruid, een bepaalde steen of een beeldje je sterker kan maken.

Het mooiste voorbeeld vind ik een aflevering van de Troetelbeertjes, genaamd de Geluksamulet:

Het mooiste is als je zo’n geluksamulet kunt incorporeren in jezelf.

About kluizenares

Stel je voor: - Je hebt boodschappen nodig, maar je kan niet gaan. - Een vriendin komt op bezoek en je kan haar niet zeggen dat je iets niet leuk vindt. - Je werkt thuis, want buitenshuis werken gaat niet. - Je haalt de post niet op uit het postvakje, want dan moet je met de lift. - Je piekert heel veel en overal, want je bent ervan overtuigd dat er mensen zijn die je niet mogen. Dit is mijn leven. Het heeft een naam en die luidt: sociale fobie (of sociale angststoornis). Deze fobie betekent angst bij elke manier van (mogelijk) sociaal contact. Na jarenlang zoveel mogelijk te vermijden en het mezelf zo makkelijk mogelijk te maken, ben ik nu echt een kluizenares geworden. Maar ik wil dit niet meer. Ik wil meer uit het leven halen. Ik wil dingen beleven, nieuwe mensen leren kennen, en vooral: dingen kunnen doen die voor anderen zo alledaags zijn. Zelf boodschappen halen, een wandeling maken zonder doel, afspreken met een vriendin en daar zelf naartoe gaan, de bus pakken, bij een sportclub gaan en dan ook komen opdagen! Deze weblog gaat over de strijd die ik ga winnen van de sociale fobie.

2 responses »

Leave a comment